E-godkänd LED-ljus ramp.
Tyvärr är det många (även verkstäder) som struntar i att installera typgodkända LED-extraljus. Så med de nya skärpta reglerna kring bilkörning som träder i kraft 1 feb. 2018 kommer även kontrollen för icke typgodkända LED-lampor öka. Vilket medföra att både besiktningen och polisen kommer att bötfälla förare som har icke godkända LED-ljusramper.
Hur viktigt är lumen?
Jakten och jämförelsen på ”lumen” har gjort att många glömmer bort målet med extraljus. Eftersom ljusbilden och placeringen är mycket viktigare än att köpa mest lumen (som för övrigt går att mäta på många sätt). För att få trafiksäker ljusbild krävs rätt fördelning på ljuset med belysning mot sidorna (se inringad bild), annars är risken stor att du som förare fäster blicken fel. Detta gör vi på automatik vid mörkerkörning eftersom det som lyser är vad blicken fastnar på, vilket i sig är en trafikfara både för dig och dina passagerare.
Bilens egna ”extra-ljus”?
Många biltillverkare lämnar en ”strålkastare” tom pga. möjligheten till halogen från fabrik fortfarande går att välja (vilket kräver 2st strålkastare). Detta gör att bilar med bi-xenon faktiskt har plats för ytterligare två extraljus helt integrerade i bilens strålkastare. Med vår spets kunskap inom området har vi möjlighet att modifiera original-kablaget till att nyttja även dessa 2st H7 (55W) lampor som extraljus.
LED-ljusramp dold bakom grillen i Audi.
Att se fördelarna med LED-extraljus är inte svårt. Det mycket klara och starka ljuset som tänds upp direkt är ett väldigt bra komplement till helljuset. I vår verkstad har vi länge jobbat med LED-extraljus och erbjuder endast E-godkända extraljus. Kontakta oss med dina önskemål om placering och modell så återkommer vi med offert.
Lämna ett meddelande